پیرو بخشنامه ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورخ 1399/01/11دستورالعمل اجرایی 13 مادهای فعالیتهای آموزشی، بر اساس پیشنهاد معاونت آموزشی دانشگاه که به تصویب شورای دانشگاه علم و هنر رسیده، به شرح زیر ابلاغ میگردد:
بسمه تعالی
با عرض سلام
نظر به تداوم شرایط ویژه شیوع ویروس کرونا در کشور و با توجه به ضرورت استمرار فعالیتهای علمی و آموزشی دانشگاه و نیز به منظور اجراییسازی مفاد بخشنامه ابلاغ شده از سوی معاون محترم آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این دستورالعمل به پیشنهاد معاون محترم آموزش دانشگاه در جلسه مورخ 1399/01/18 شورای دانشگاه علم و هنر به تصویب رسید و برای تمام ارکان دانشگاه لازم الاجراست.
1- نیمسال دوم سال تحصیلی 99 – 1398 جزو دوره تحصیلی فعال دانشگاه محسوب میشود و به دلیل لزوم تسلسل ورود دانشجویان جدید در مهرماه 1399 و نیز لزوم دانش آموختگی برخی از دانشجویان شاغل به تحصیل در آخرین نیمسال تحصیلی خود (نیمسال جاری) الزام اتمام این نیمسال امری قطعی است.
2- مبنای به پایان بردن نیمسال جاری، اتکای حداکثری بر آموزشهای غیرحضوری برخط است و لازم است این شیوه آموزش برای همه دروس نظری عمومی و اختصاصی در تمامی مقاطع تحصیلی انجام شود، لذا اساتید محترم تا بازگشت شرایط عادی، کلاسها را به صورت مجازی برگزار نموده و دانشجویان نیز موظف به شرکت در کلاسهای غیرحضوری برخط هستند.
3- حسب ضرورت و در موارد استثنایی، با پیشنهاد ریاست دانشکده و تصویب شورای آموزشی دانشگاه، ترکیبی از جلسات حضوری و غیرحضوری نیز قابل برگزاری است. نحوه برگزاری این کلاس ها به شرط صدور مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا و حفظ 16 جلسه درس، متعاقباً اعلام خواهد شد.
4- لازم است حضور فیزیکی یا الکترونیکی (برخط- برون خط) اعضای هیأت علمی در کلاسهای درس به نحوی باشد که کیفیت آموزش لطمه نبیند و سرفصل های برنامه درسی پوشش داده شود.
5- حسب ضرورت، با تصویب شورای آموزشی دانشگاه، بازه تابستانی برای ارائه دروس کارگاهی و آزمایشگاهی، دروس ناتمام و یا حذف شده نیمسال جاری درنظر گرفته خواهد شد.
6- درخصوص تعداد غیبت مجاز دانشجویان در کلاسهای مجازی یا حضوری، در شورای آموزشی دانشگاه به نحوی تصمیم گیری شود که غیبت بیش از حد مجاز طبق آیین نامه آموزشی، برای جلسات حضوری یا الکترونیکی، موجب حذف درس و جلوگیری از شرکت دانشجو در جلسه امتحان پایان دوره نشود.
7- در مواردی که به هر دلیل برگزاری جلسات و اتمام یک یا چند درس در نیمسال جاری امکان پذیر نباشد، برگزاری کلاسها تا تکمیل طرح درس به تشخیص استاد درس و تأیید گروه آموزشی مربوط، اضافه بر سقف واحدهای هر نیمسال به نیمسال بعدی قابل انتقال است.
8- چنانچه دانشجویی امکان بهره مندی از فرصت کلاسهای مجازی را نداشته باشد، می تواند با ارائه درخواست از طریق سامانه جامع آموزشی دانشگاه (سیستم گلستان)، تقاضای حذف یک درس یا چند درس، بدون توجه به لزوم رعایت حداقل واحدهای انتخابی و یا حذف کامل دروس (حذف ترم) را بدون احتساب در سنوات تحصیلی نماید. در این صورت شهریه دانشجو مسترد نخواهد شد.
9- در صورت لزوم، با پیشنهاد مدیر گروه آموزشی و تأیید شورای آموزشی دانشگاه، یک نیمسال به سقف سنوات تحصیلی دانشجویانی که به دلیل حذف واحدهای درسی یا عدم امکان برخورداری از کلاسهای حضوری یا غیرحضوری و برگزار نشدن جلسه دفاع از پایان نامه و رساله با کمبود سنوات مواجه شدهاند، اضافه میشود.
10- با پیشنهاد ریاست دانشکده و تأیید معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، کلاسهایی که جنبه عملی دارند در صورت امکان ادامه کار با سازوکارهای فراهم شده، همانند سایر کلاسهای آموزشی به صورت فشرده برگزار می شوند و در غیراین صورت این دروس می تواند به زمان تابستان یا نیمسال اول سال تحصیلی 1399-1400 موکول شود و نمره آن به نیم سال جاری انتقال یابد.
11- در صورتی که محدودیت های زمانی و مکانی حاکم بر نیم سال جاری، فراغت از تحصیل دانشجویان را با تأخیر مواجه سازد، به جبران فرصت از دست رفته، امکان برخورداری از دروس معرفی به استاد تا سقف دو برابر مقرر در آییننامه آموزشی، با تأیید شورای آموزشی دانشگاه قابل افزایش است.
12- تا استمرار وضعیت ویژه در کشور و بازگشت شرایط عادی، تمامی کلاسها به روش غیرحضوری (برخط یا برونخط) برگزار و در خصوص امتحان پایانی نیز در صورت تداوم شرایط اضطراری موجود، امکان برگزاری امتحانات پایان ترم به صورت مجازی نیز می بایست توسط حوزه معاونت آموزشی فراهم گردد.
13- آن دسته از دانشجویان تحصیلات تکمیلی که پیش از بروز وضعیت فعلی، به تأیید استاد راهنما آمادگی دفاع داشته اند، اما به دلیل محدودیت های ناشی از شیوع بیماری، جلسه دفاع آن ها برگزار نشده است، با عنایت به اهمیت و حساسیت تاریخ دانش آموختگی باید در اسرع وقت، با رعایت همه شروط و ضوابط نسبت به برگزاری جلسه دفاع، تحت نظارت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، اقدام نمایند.
نکته بسیار مهم :
تاکید می گردد دانشجویان گرامی اطلاعیه های حوزه معاونت آموزشی که در سایت اصلی دانشگاه به آدرس sau.ac.ir بارگزاری شده را مطالعه نمایند.