در کارگاه تاب‌آوری کسب‌وکارهای گردشگری، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد بر نقش کلیدی دبیرخانه گردشگری استان در دانشگاه علم و هنر به عنوان مرکز راهبردی برای حل چالش‌های گردشگری صنعتی تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و هنر، کارگاه آموزشی تاب‌آوری کسب‌وکارهای گردشگری در زمان‌های رکود و بحران با حضور دکتر رضا سلطانی و جمعی از فعالان گردشگری استان یزد، اساتید و دانشجویان برگزار شد. در این نشست، دکتر محمدرضا علمدار یزدی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد، با تأکید بر اهمیت دبیرخانه گردشگری استان یزد که در دانشگاه علم و هنر تأسیس خواهد شد، این دبیرخانه را به عنوان یک مرکز راهبردی برای ارائه راهکارهای نوین و عملی جهت رفع چالش‌های موجود در حوزه گردشگری صنعتی استان معرفی کرد.

دکتر علمدار یزدی با بیان اینکه صنعت و گردشگری استان به هم پیوسته‌اند، بر لزوم توسعه همزمان و هماهنگ این دو حوزه تأکید کرد و افزود: «ما نمی‌توانیم صنعت، معدن و تجارت را از گردشگری جدا کنیم. این حوزه‌ها باید به صورت یکپارچه و با رویکردی سیستمی توسعه یابند.»

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد، با اشاره به پتانسیل‌های بالای استان یزد در حوزه گردشگری صنعتی، بر ضرورت ایجاد یک برند قوی و منحصربه‌فرد برای استان در عرصه گردشگری تأکید کرد. وی بر اهمیت دبیرخانه گردشگری استان یزد در دانشگاه علم و هنر به عنوان یک مرکز راهبردی برای توسعه گردشگری صنعتی استان، بر توسعه همزمان و هماهنگ گردشگری صنعتی و اقتصاد استان،  تأکید داشت.

در این نشست، دکتر رضا سلطانی مشاور ارشد گردشگری اتحادیه اروپا در کشورهای در حال توسعه خاور دور و رییس انستیتوی بین‌المللی گردشگری، با تمرکز بر اهمیت برندسازی و برون‌سپاری در حوزه گردشگری، به ضرورت ایجاد هویت متمایز برای یزد به عنوان مقصد گردشگری اشاره کرد و بیان داشت که یزد می‌تواند با تکیه بر پتانسیل‌های فرهنگی و تاریخی خود، بخشی از مثلث طلایی گردشگری ایران را تشکیل دهد. وی با تأکید بر نیاز به تغییر نگرش نسبت به یزد به عنوان یک مقصد مستقل، افزود: «باید تلاش کنیم یزد به عنوان یک مقصد گردشگری شناخته شود که گردشگران در آن حس کنند خود را گم می‌کنند تا خویشتن خویش را بیابند. ایجاد چنین تجربه‌ای برای گردشگران، نه تنها احساس رضایت بیشتری برای آنان به ارمغان می‌آورد، بلکه ارزش برند گردشگری یزد را نیز افزایش می‌دهد.»

دکتر سلطانی همچنین به چالش‌های برندسازی برای یزد اشاره کرد و تأکید کرد که استفاده از شبکه‌های اجتماعی، به ویژه فیس‌بوک که ایندکس گوگل را بهبود می‌بخشد، می‌تواند به ارتقاء جایگاه یزد در میان گردشگران بین‌المللی کمک کند. او پیشنهاد کرد که شعارهای خاص و الهام‌بخش، مانند «در یزد خود را گم کن تا خود را پیدا کنی»، برای این شهر انتخاب شوند تا حس کنجکاوی و تمایل به کشف بیشتر را در گردشگران برانگیزند.

وی همچنین بر اهمیت برون‌سپاری در حوزه‌های بازاریابی و فروش تاکید کرد و گفت که با تمرکز بر نیچ مارکت‌ها، احتمال موفقیت در جذب گردشگران به یزد افزایش خواهد یافت. دکتر سلطانی اشاره کرد که با توجه به تغییرات فرهنگی و گرایش به سمت مقاصد جدید و کوچکتر، یزد دارای پتانسیل بالایی است تا به مقصدی منحصر به فرد برای گردشگران تبدیل شود.


Science & Arts University
  • دانشکده فنی و مهندسی:
    یزد، بلوار دانشجو
  • ۸۹۱۶۷-۱۳۳۳۵
  • (۰۳۵)۳۸۲۶۴۰۸۰-۹
  • (۰۳۵)۳۸۲۶۴۰۹۰
  • دانشکده علوم انسانی:
    یزد، میدان عالِم، انتهای بلوار شهدای گمنام
  • ۸۹۱۵۸-۱۳۱۳۰
  • (۰۳۵)۳۸۲۰۷۱۸۰-۷
  • (۰۳۵)۳۸۳۰۲۱۸۴
  • دانشکده هنر:
    یزد، بلوار دانشجو
  • ۸۹۱۶۷-۱۳۳۳۵
  • (۰۳۵)۳۸۲۶۴۰۸۰-۹
  • (۰۳۵)۳۸۲۶۴۰۹۴
  • info [at] sau.ac.ir