به مناسبت ایام‌الله دهه فجر، ۱۸ بهمن در نشستی با حضور جمعی از مسئولان این نهاد و بنیاد شهید و امور ایثارگران و همچنین خانواده و همرزمان شهید شمسی‌پور، یاد و خاطره این شهید والامقام گرامی داشته شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و هنر، به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد نشستی با حضور جمعی از مسئولان این نهاد و بنیاد شهید و امور ایثارگران و همچنین خانواده و همرزمان شهید شمسی‌پور، یاد و خاطره این شهید والامقام گرامی داشته شد.

این نشست که به مناسبت ایام‌الله دهه فجر برپا شده بود «محمدرضا دهقانی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان یزد»، گفت: شهید حسینعلی شمسی‌پور شهیدی از مجموعه جهاددانشگاهی و اصالتاً یزدی که از شخصیتی خاص و متفاوت برخوردار بود.

وی ادامه داد: این شهید والامقام دانشجو بود که باید تکریم و اکرام ایشان به صورت ویژه مورد اهتمام باشد، از طرفی شهید ترور هستند و همچنین در پایه‌گذاری جهاد دانشگاهی و تقویت این نهاد انقلابی در کشور نقش بسزایی داشت که اهتمام به معرفی این شهید وظیفه ما را دوچندان می‌کند.

دهقانی فیروزآبادی افزود: زحمات شهید امروز به ثمر نشسته و از نهادی نام می‌بریم که کشوری به آن افتخار می‌کند چراکه شهید شمسی‌پور خدمات زیادی در حوزه‌های مختلف ازجمله داروهای گیاهی، سلول‌های بنیادین و ... به جامعه ارائه داد و زمینه بالندگی این کشور را در بسیاری از حوزه‌ها فراهم کرد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان یزد با اشاره به اینکه خدمات شهدا بویژه شهید شمسی‌پور باید گرامی داشته شده و به جامعه معرفی شود بیان کرد: مجموعه جهاددانشگاهی با داشتن دانشگاه علم و هنر که دارای هفت هزار دانشجو از کاردانی تا دکتری بوده، همچنین فعالیت پژوهشکده سرامیک و مواد نوین در حوزه‌های مختلف و واحد جهاددانشگاهی با داشتن دو خبرگزاری و فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی که رقم می‌خورد و خوشبختانه کارنامه قابل دفاعی ارائه کرده است، همه مدیون فعالیت‌های جهادگران از جمله این شهید است.

ارتباط شهید شمسی‌پور با آیت‌الله صدوقی

حجت‌الاسلام احمد نقیبی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان یزد نیز در این نشست گفت: اینکه در سال ۶۰ دانشجویی با تحصیلات عالیه هم از رزمندگان باشد، هم با درآمد متوسط فعالیت داشته باشد، در دوران دفاع مقدس انگشت‌شمار بودند و این گونه که مشخص است دشمن به خوبی می‌داند چه افرادی را ترور کند.

وی با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی بنا به آمار اعلام شده، ۱۷ هزار شهید ترور دارد افزود: یکی از شهدایی که توسط منافقان ترور شدند، شهید حسینعلی شمسی‌پور بود که از دانشجویان فعال، متدین و تأثیرگذار در نظام بودند و ارتباط تنگاتنگی با شهید محراب، آیت‌الله صدوقی داشت و دست‌پرورده این شهید بود.

رئیس بنیاد شهید شهرستان یزد بیان کرد: امروز وظیفه داریم بنا به توصیه رهبر انقلاب در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و اینکه این اقدام و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست، گام برداریم.

بیان خاطراتی از حسنعلی و حبیب‌الله برادران شهید، محمدجواد جهانی‌نسب و ابوالفضل(امیر) عقیلی و مهدی ملانوری از نزدیکان و همرزمان شهید، پخش کلیپ و ادای احترام به شهید والامقام از دیگر برنامه‌های این نشست بود.  

یادآور می‌شود شهید حسینعلی شمسی‌پور، یکی از شهدای سازمان جهاددانشگاهی در سال ۱۳۳۳ در شهرستان یزد در خانواده ای متدین متولد شد، وی دوران کودکی و نوجوانی خود را در خانواده ای گذرانید که پدر، کارگری ساده بود و معیشت خانواده را به سختی تأمین می کرد،‌ او علاوه بر سختی‌ها و مشقت هایی که در زندگی داشت به تحصیل ادامه داد. در سال ۱۳۵۳ دیپلم طبیعی و یک سال بعد به دریافت دیپلم ریاضی نائل شد.

وی مدتی از عمر کوتاه خود را در محضر بزرگ‌مردانی چون آیت‌الله صدوقی به کسب معارف شیعه و تربیت اسلامی گذراند و از مبارزان جدی با نظام شاهنشاهی بود. او اسلام اصیل را در پیروی از ولایت فقیه می‌دانست، لذا دیری نگذشت که پس از حضور در مجتمع عالی تکنولوژی، جایی که بعدها به اسم خود او یعنی «شهید شمسی‌پور» تغییر نام داد، همفکرانی پیدا کرد و به عنوان یکی از ساده‌ترین و اصیل‌ترین نهادها در آن زمان، اقدام به پایه‌گذاری انجمن اسلام کرد، او با پیشینه اعتقادی قوی خود، به عنوان عضو شورای مرکزی نقش عمده‌ای را در جریان انقلاب فرهنگی (اردیبهشت ماه ۱۳۵۹) برعهده داشت.

وی در جهاد دانشگاهی نیز فعالیت داشت و از امکانات آنجا در ساخت بیمارستان سیدالشهدا و سدآبی یزد بهره گرفت. از آنجا که عشق به مکتب حسین(ع) را سرلوحه زندگی خویش قرار داده بود، همچون مولایش عاشقانه در راه حق به مبارزه با سطحی‌نگری و پوچ‌انگاریِ باقی‌مانده از دوران گذشته پرداخت. این امر موجب شد که کوردلان و راهیان پرتگاه‌های بیداد، کینه او را به دل بگیرند، به همین خاطر در صبحگاه هفتم آذر ۱۳۶۰ در حالی که سوار بر موتورسیکلت خود به طرف دانشگاه علوم و فنون در حرکت بود، در خیابان جردن (آفریقا) به ضرب گلوله منافقان به شهادت رسید.


Science & Arts University
  • دانشکده فنی و مهندسی:
    یزد، بلوار دانشجو
  • ۸۹۱۶۷-۱۳۳۳۵
  • (۰۳۵)۳۸۲۶۴۰۸۰-۹
  • (۰۳۵)۳۸۲۶۴۰۹۰
  • دانشکده علوم انسانی:
    یزد، میدان عالِم، انتهای بلوار شهدای گمنام
  • ۸۹۱۵۸-۱۳۱۳۰
  • (۰۳۵)۳۸۲۰۷۱۸۰-۷
  • (۰۳۵)۳۸۳۰۲۱۸۴
  • دانشکده هنر:
    یزد، بلوار دانشجو
  • ۸۹۱۶۷-۱۳۳۳۵
  • (۰۳۵)۳۸۲۶۴۰۸۰-۹
  • (۰۳۵)۳۸۲۶۴۰۹۴
  • info [at] sau.ac.ir