معاونت آموزشی دانشگاه با صدور اطلاعیه شماره 5 خود، دستور العمل امتحانات پایان نیمسال دوم سال تحصیلی سال ۹۹-۹۸ را اعلام کرد.

 در این دستورالعمل آمده است:  با توجه به شرایط پیش‌آمده و شیوع ویروس کرونا و بررسی همۀ جوانب و تأکید بر حفظ سلامتی دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه، و همچنین با عنایت به دستورالعمل ابلاغی معاون محترم آموزشی وزارت متبوع درخصوص چگونگی ارزشیابی پایانی و برگزاری امتحانات نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹ – ۹۸، برگزاری امتحانات پایان نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹ – ۹۸ «در حال حاضر» به صورت حضوری امکانپذیر نمی باشد.  بدیهی است چنانچه مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و شرایط جاری تغییر کند، تصمیمات آتی از قبیل برگزاری آزمون حضوری متعاقباً اعلام خواهد شد. با توجه به استمرار فرایند آموزش و تدریس از طریق آموزش مجازی دانشگاه و جهت جلوگیری از تبعات منفی تعویق امتحانات برای کلیۀ دانشجویان، خصوصاً دانشجویان ترم‌های پایانی، دستورالعمل برگزاری امتحانات در این ترم به شرح ذیل مطابق مصوبه شورای آموزشی دانشگاه بدین شرح اعلام می گردد:

شیوه‌های برگزاری امتحانات

۱ . برگزاری آزمون پایانی از طریق بخش آزمون‌ساز سامانۀ آموزش مجازی دانشگاه در در تمامی مقاطع تحصیلی دانشگاه:  امکان طراحی سؤال و برگزاری آزمون برخط در بخش آزمون‌ساز سامانۀ آموزش مجازی دانشگاه با استفاده از انواع سؤال‌های چندگزینه‌ای (تستی) و تشریحی برای تمامی دروس، فراهم شده است. استادان محترم می‌توانند پس از طراحی و تدوین سؤال‌ها در این سامانه و مشخص کردن بارم نمره و مدت زمان پاسخگویی مشخص، امتحان را در تاریخ و ساعت مقرر برگزار کنند. همچنین دانشگاه در بخش آزمون سامانۀ آموزش مجازی در حال ایجاد قالبی است که به صورت پیش فرض طراحی امتحان را برای استادان تسهیل می‌کند و چگونگی آن متعاقباً اعلام می‌شود. برای بهبود کیفیت ارزشیابی از این روش، از سؤال‌های تصادفی و مدت زمان محدود برای هر سؤال استفاده گردد.

۲. آزمون پایانی در خانه (کتاب باز) در تمامی مقاطع تحصیلی دانشگاه :

استاد درس با تشخیص خود می تواند نسبت به  طراحی سؤالات تشریحی و تحلیلی باز پاسخ اقدام نماید. در این روش می‌توان آموخته‌ها و خلاقیت دانشجویان را با ارائه سؤال‌ها به آنها و دریافت پاسخ‌ها در مهلت مشخص سنجید. کاربرد این روش مستلزم نگهداری مستندات مربوط به پاسخ دانشجویان به سؤال‌های امتحان است. جهت تکمیل روش فوق ،به تشخیص استاد  درس ، می‌توان از آزمون شفاهی آنلاین(برخط)  بین استاد و دانشجو با ذکر پروتکل و قوانین  آزمون از سوی استاد- مانند مهلت پاسخگویی به هر سؤال؛  استفاده کرد.

۳. آزمون کیفی مبتنی بر کارپوشه به همراه مستندات در تمامی مقاطع تحصیلی دانشگاه: متناسب با اهداف دروس در این صورت می‌توان با ذکر پروتکل های آزمون از سوی استاد، بخشی از نمره را به کارپوشه مبتنی بر مستنداتی از قبیل حضور و فعالیت موثر دانشجو در طول کلاس ، مشارکت در بحث‌ها، پرسش و پاسخ‌های شفاهی، حل تمرین‌ها، ارائۀ انواع تکالیف، آزمونک (کوئیز)، انجام پروژه‌های کلاسی تخصیص داد.

4.  آزمون کیفی مبتنی بر فعالیت‌های پژوهشی ویژه مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه:

متناسب با اهداف دروس، امکان تعریف و واگذاری پروژه‌هایی وجود دارد که برای اجرای آنها استاد درس می‌تواند با ذکر پروتکل های آزمون از سوی استاد، بخشی از نمره را به تحویل پروژه‌های پژوهشی اختصاص دهد . لازم به ذکر است استفاده از این شیوه صرفا در سنجش دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی مجاز  می باشد.

نکات مورد توجه در برگزاری امتحانات پایانی

الف . امتحانات نهایی پایان ترم از تاریخ 14 تیرماه ماه الی 28 تیر ماه 99 برگزار خواهد شد. بازۀ ثبت نمرات توسط اساتید در مقاطع کاردانی و کارشناسی تا 20 مردادماه، و در مقاطع تحصیلات تکمیلی تا ۳۰ شهریور ماه فعال خواهد بود. استثنائاً در پایان نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹ – ۹۸ از سوی آموزش بازۀ زمانی هفت روزه برای پاسخگویی به اعتراض‌های دانشجویان و ثبت نهایی نمرات در نظر گرفته خواهد شد.
ب . آزمون تستی و تشریحی طبق بند 1 این اطلاعیه برای همه ی مقاطع تحصیلی دانشگاه اجباری است . لازم به ذکر است آزمون مذکور طبق زمانبندی ثبت شده در سیستم گلستان انجام خواهد شد.

ج . دستورالعمل مذکور صرفا مربوط به دروسی   می‌باشد که  بصورت آنلاین برگزار شده است، در خصوص دروس کارگاهی و عملی که مجوز کلاس انلاین آن صادر نشده  پس از برگزاری آن کلاس ها تصمیم گیری خواهد شد .

د.  پیشنهاد می گردد  ارزشیابی دانشجو به صورت ترکیبی از روش‌های فوق انجام گردد تا از این طریق، تصویر روشن‌تری از کیفیت یادگیری دانشجویان در اختیار استاد قرار گیرد .

هـ. مستندات مربوط به امتحان یا کارپوشه و فعالیتهای پژوهشی تحویل داده شده توسط استاد درس می بایست نگهداری شود.
و. استفاده از قابلیتهای مؤثر بخش آزمون‌ساز سامانۀ آموزش مجازی دانشگاه مانند تنظیم ارائۀ سؤالات به صورت تک به تک و تصادفی و با زمان محدود پاسخگویی، به منظور حفظ سلامت آزمون ضرورت دارد.
ز. استاد هر درس مرجع ارزیابی دانشجو در آن درس است و لازم است در زمان برگزاری امتحان در دسترس باشد.
ح.  دانشجویانی که به دلایل موجه امکان شرکت در آزمون را پیدا نمی‌کنند، پس از ارائه و بررسی مستندات در کمسیون‌های مربوطه و موجه تشخیص دادن غیبت در امتحان، متعاقباً فرصتی جهت برگزاری امتحان، به همان شیوه که قبلاً برگزار شده است، برای ایشان در نظر گرفته و اعلام خواهد شد.