مسئول دانشکده فنی مهندسی و علوم دانشگاه علم و هنر ضمن ارائه توضیحاتی در مورد دخالت پدیده هارپ در زلزله‌های اخیر کشورمان، اظهار کرد: ادعای این که قنوات و کوهای اطراف یزد مانع وقوع زلزله می‌شود و آن را کنترل می‌کنند، یه تصور کاملاً اشتباه و غیرواقعی است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و هنر، «مهدی یزدیان» با اشاره به دخالت پدیده هارپ در زلزله‌های اخیر، تصریح کرد: هرگونه اغراق و بزرگ‌نمایی در پدیده هارپ منطقی نیست و زلزله از نظر بزرگی و نحوه ایجاد توسط صدها ایستگاه لرزه نگاری در جهان ثبت و رصد می‌شود لذا تاکنون اثر احتمالی این پدیده با نظریه‌های دقیق بر زلزله بیان نشده است .

وی ادامه داد: هرچند زلزله‌های کوچک و سطحی به بزرگی سه ریشتر توسط پدیده هارپ می‌تواند به وجود بیاید اما نمی‌توان زلزه‌های مخرب و شدید را به این پدیده مربوط دانست .

این مسئول در مورد پدیده هارپ، گفت: پدیده هارپ در واقع کوتاه شده‌ی برنامه تحقیقاتی با عنوان « High Frequency Active Auroral Research Program »   است و به طور کلی این برنامه عبارت از تلاش‌ برای ایجاد تغییرات در یونوسفر که دورترین و ناشناخته‌ترین بخش جو در فاصله 50 تا 100 کیلومتری زمین است، می‌باشد.

وی در ادامه با اشاره به این که 10 درصد از تغییر شکل پوسته زمین بر اثر رخداد زمین‌لرزه صورت می‌گیرد، بیان کرد: مناطقی از ایران که میزان تغییر پوسته در آن‌ها کمتر است مانند نواحی منتهی الیه جنوب غرب ایران در دشت خوزستان، نواحی اطراف شهرهای خرمشهر و آبادان در رده مناطق کم‌لرزه هستند .

یزدیان در مورد مناطق آرام‌تر لرزه‌ای نیز تصریح کرد: مناطق مرکزی ایران در نواری به نام نوار «سنندج- سیرجان» شامل شهرهای سنندج، گلپایگان، اصفهان، سیرجان و یزد در رده‌بندی مناطق آرام‌تر لرزه‌ای هستند .

وی در رابطه با مناطق قرار گرفته بر گسل‌های فعال در ایران هم از شهرهای تهران، تبریز، مشهد، نیشابور، بیرجند، جیرفت، تربت حیدریه و کرمان یاد کرد.

مسئول دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه علم و هنر با اشاره به درجه‌بندی‌های زلزله و خسارات احتمالی هر یک، گفت: بر اساس استانداردهای تعریف شده، زمین لرزه‌های با شدت بیش از 6 ریشتر احتمال وقوع خرابی‌ ساختمان‌ها را قوت می‌بخشد ولی در زلزله‌های بیش از هفت ریشتر که تعداد آنها در جهان سالیانه به 15 مورد نیز می‌رسد، خسارت‌های جانی افزایش می‌یابد.

یزدیان در بخشی از سخنانش در مورد زلزله رخداده در شهر تهران نیز یادآور شد: عامل این زلزله به احتمال زیاد گسل اشتهارد بود که این گسل جوان در گذشته نیز زلزله‌های شدید را نیز بوجود آورده است .

وی ادامه داد: در رابطه با این زلزله دو فرضیه مطرح است؛ یکی این که زلزله اصلی همان زلزله 5.2 ریشتری بوده و پس لرزه‌های کوچکتری را پس از آن خواهیم داشت و دیگری فرضیه هم این است که زلزله‌های که تاکنون روی داده، پیش‌لرزه بوده‌اند و باید منتظر زلزله شدیدتری باشیم .

این عضو هیات علمی دانشگاه در مورد وضعیت زلزله‌خیزی استان و تاثیر قنوات و کوه‌های اطراف یزد در کاهش شدت زلزله‌های احتمالی، اظهار کرد: استان یزد همانطور که قبلاً نیز گفته شد در زمره مناطق آرام‌تر لرزه‌ای کشور است ولی در واقع زمان، مکان و قدرت زلزله در هیچ کجا قابل پیش‌بینی نیست.

وی با بیان این که ادعای این که قنوات و کوه‌های اطراف یزد مانع وقوع زلزله یا کاهش شدت آن می‌شوند به طور کامل، اشتباه و غیر واقعی است، در این باره تصریح کرد: عمق زلزله در کانون بیش از هشت کیلومتر زمین است، در حالی که قنات‌های یزد عمق کم و حداکثر حدود 100 متر دارند، از طرف دیگر، اکثر کوه‌های استان از جنس رسوبی هستند و ارتباط کمتری با درون زمین دارند لذا کوه‌های یزد نیز نمی‌تواننددر بروز یا کاهش شدت زلزله در استان موثر واقع شوند.

یزدیان در ادامه مهمترین اولویت برای مقابله با خسارات احتمالی زلزله را اهتمام به موضوع مقاوم‌سازی به وی‍ژه در بافت‌های تاریخی و فرسوده و مناطق روستایی ذکر کرد.

وی در این باره با اشاره به این که تنها 40 درصد از پنج میلیون و 200 هزار مسکن روستایی در سطح کشور مقاوم‌سازی شده‌اند، در مورد یزد اظهار کرد: 43 هزار واحد روستایی در استان نیاز به مقاوم‌سازی دارند که از این بخش فقط حدود 18 هزار واحد تاکنون مقاوم‌سازی شده‌اند .

این مدرس دانشگاه در پایان نیز خاطرنشان کرد: حدود 35 درصد از مدارس استان یزد نیز نیاز به مقاوم‌سازی دارند که حدود 3500 کلاس را شامل می‌شود.

خبرنگار: فاطمه رهبر

خبرهای مرتبط:

توصیه‌ها و نکات ایمنی در زمان و قبل از وقوع زلزله + ویدئو


Science & Arts University
  • دانشکده فنی و مهندسی:
    یزد، بلوار دانشجو
  • ۸۹۱۶۷-۱۳۳۳۵
  • (۰۳۵)۳۸۲۶۴۰۸۰-۹
  • (۰۳۵)۳۸۲۶۴۰۹۰
  • دانشکده علوم انسانی:
    یزد، میدان عالِم، انتهای بلوار شهدای گمنام
  • ۸۹۱۵۸-۱۳۱۳۰
  • (۰۳۵)۳۸۲۰۷۱۸۰-۷
  • (۰۳۵)۳۸۳۰۲۱۸۴
  • دانشکده هنر:
    یزد، بلوار دانشجو
  • ۸۹۱۶۷-۱۳۳۳۵
  • (۰۳۵)۳۸۲۶۴۰۸۰-۹
  • (۰۳۵)۳۸۲۶۴۰۹۴
  • info [at] sau.ac.ir